Bloggen

Statistikk for statistikkens skyld?

Driver man nettbutikk kan det være lurt å føre statistikk over besøkende på siden: Hvor mange besøker siden, hvor kommer de fra, hvordan finner de siden din etc. Men hva gjør man med all informasjonen man henter ut om de besøkende? Det er liten vits i å føre statistikk for statistikkens skyld.

Mer interessant enn antall besøk er hvilke undersider de besøkende går til på siden din, og ikke minst, hvis man driver nettbutikk, hvor mange gjennomfører bestillinger, og hvor i kjøpsprosessen avbryter de eventuelt handelen? Alle som driver butikk ønsker jo at så mange som mulig handler, og ikke «bare ser». Da er det viktig å vite hvorfor de ikke handler, hvor i prosessen «mister» man kundene? Utifra den informasjonen kan man da gjøre noe grep for å øke konverteringene (gjøre besøkende til kjøpere) i nettbutikken.

Google Analytics er et godt verktøy når man ønsker mer informasjon om besøk på nettsiden. Analytics er en gratis tjeneste fra Google.

En funksjon i Analytics som det er veldig lurt å bruke, er å sette opp mål. Hvis kundene må igjennom diverse steg i kjøpsprosessen, hvor avbryter de en eventuell handel?:

  1. Handlekurv
  2. Opprett konto
  3. Velg frakt
  4. Velg betalingsmetode
  5. Bekreft bestilling

La oss se på et eksempel.

Måltrakt
Her ser vi at på steget hvor kundene velger fraktmetode, avbryter allerede 3 kunder kjøpsprosessen. Da må man begynne å se på eventuelle årsaker. Synes de at fraktprisene er for høye? Savner de flere valg i forhold til fraktmåter? Denne eksempelbutikken har kun et fraktalternativ, Posten, og kun levering til postkontor/post i butikk. Her kunne man f.eks vurdert «Levering på døren» som et tilleggsalternativ, og kanskje sett på fraktprisene, om muligheten for å sette dem ned litt.

Ved neste steg i kjøpsprosessen forsvinner enda 10%, hvorfor? Da er kundene kommet til valg av betalingsmetode. Her har kundene i eksempelet kun et valg, Visa/Mastercard. Ikke alle har lyst til å handle med kredittkort, noen kunder foretrekker kanskje å få tilsendt faktura eller opprette kundekonto? Da kan man f.eks tilby betaling via Klarna eller GE Money Bank.

På  siste steget i kjøpsprosessen, der kunden bekrefter bestillingen og blir sendt videre til DIBS/Nets/Payex, forsvinner 50% av kundene. Hvorfor fullfører ikke disse kjøpet? Ser vi på eksempelet så kan vi se at 3 av bestillingene har generert en feil hos betalingsleverandøren. En årsak kan være at kredittkortet ikke ble godkjent, eller at kredittkortleverandøren har hatt problemer med å gjennomføre transaksjoner på dette tidspunktet. Kundene har trykket på «Bekreft» knappen, men har altså, av ulike årsaker, ikke kunnet fullføre handelen. Ellers er det vanskelig å spekulere hvorfor disse har avbrutt handelen. I eksempelbutikken over opplever man ofte at det opprettes kontoer, men at disse først gjennomfører en handel 1-2 dager senere. Så noen av disse som avbryter handelen her kan være kommer tilbake for å fullføre kjøpet senere. Handlekurven blir lagret, slik at de kan hente denne opp neste gang de logger seg inn. Grunner for at handelen ikke fullføres første gang kan være at man sjekker priser i andre nettbutikker før man endelig bestemmer seg.

De to første punktene som omhandler frakt og betaling er nok de enkleste stegene å sette inn ressurser for å forbedre.

Ønsker du mer informasjon om hvordan sette opp traktvisualisering i Google Analytics, ta kontakt på post@ahost.no

LiveZilla Live Help